Skip to content Skip to footer

Hvor og hvordan bygger vi merkevarer?

Alle snakker om det, inkludert ganske mange som ikke vet hva de snakker om.

Merkevarer er minner og meninger som bor i folks bevissthet. Erfaringsbaserte følelser som styrer våre preferanser og valg. 

Det første og beste du tenker på når du tenker på joggesko, bil, vaskemaskin, jeans, bank, logistikk, IT-leverandør, potetgull, optiker og så videre. Dette er leverandører og merker du kjenner fordi du assosierer, for eksempel at du må ha Kvikk-Lunsj og appelsin (ikke Lohengrin og kiwi) i sekken når du skal på tur. 

Faktisk bruk er (selvsagt) grunnmuren i merkevarebygningen. Jeg kjøper billetter, sjekker inn, går ombord, opplever flyturen og servicen, går av og henter bagasjen; dette er det faktiske Norwegian. Så får jeg nyhetsbrev, tilbud, poengsaldo, ser reklame og får høre om venners reiseopplevelser. Summen av alt, hvor min egen opplevelse veier tyngst, skaper min mening og eventuelle preferanse

Merkevarebygging skjer når kommunikasjonen forsterker selve opplevelsen, det vil si budskap som understreker det Norwegian er gode på. Ja, det er temmelig opplagt at det handler mest om pris og rutenett, ikke om fyrstelig komfort eller VIP-følelsen.

En merkevarestrategi er en plan for å nå et mål, du må vite hvor du er/hvor du står for å finne veien. Hva mener menneskene i målgruppa om deg og dine produkter/tjenester i dag? Hvis de ikke kjenner deg eller har noen mening, hvilken posisjon er ledig? Hva ønsker vi at folk skal mene om oss, finnes det en egnet “tomt” for å bygge vår merkevare i folks bevissthet?

Hvis du er en stor bank og har 0,3 milliarder, eller deromkring, i reklamebudsjett så kan du gjerne omtale deg som en bank fra A til Å. Folk husker det når det blir gjentatt mange nok ganger, men at det finnes en banktjeneste til hver bokstav i alfabetet er i beste fall uviktig for folk flest.

Hva står du for eller representerer og som samtidig er relevant i menneskenes liv, på hvilken måte betyr du noe? 

Still dette spørsmålet til teamet som skal lage en merkevarestrategi. Det er en god start.

Leave a comment

– Budskap som teller og selger.

Abonnér på aktuelle trender

Trendheim © 2024. All Rights Reserved.

Go to Top